پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 227413
آخرين ضربه به عربستان/پيروزي حلب نشانه دست برتر ايران است
تاریخ انتشار : 1395/10/09 08:32:19
نمایش : 1020
پيروزي بزرگ متحدان ايران در حلب، عربستان‌سعودي را در وضعيت بن‌بست قرار داده است.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، خبرگزاري رويترز درباره تحولات سوريه نوشت: سران برخي دولت‌هاي عربي و غربي با تحيّر به پيروزي اخير ايران در حلب سوريه نگاه مي‌کنند. براي دولت عربستان، مبارزه منطقه‌اي با ايران در وضعيتي قفل شده و در بن‌بست قرار گرفته است. اکنون توازن قواي منطقه‌اي به سرعت در حال تغيير به نفع ايران است. عربستان سعودي و برخي کشورهاي منطقه نسبت به افزايش نفوذ ايران در منطقه نگران هستند؛ آنان نگران نفوذ ايران از افغانستان تا درياي مديترانه هستند. مقابله با ايران سخت‌تر شده است.

همچنين نشريه آمريکايي نشنال اينترست در گزارشي خاطر نشان کرد: آزادي حلب موجب افزايش قدرت ايران مي‌شود. رقباي ايران در منطقه از جمله قطر و عربستان برنامه‌هايي را از 16 سال قبل براي توسعه خطوط عرضه نفت و گاز به اروپا در نظر گرفته بودند. اولين‌بار قطر و ترکيه پيشنهاد مسير خط لوله گازي مشترک را با حمايت آمريکا مطرح کردند تا گاز از قطر از طريق عربستان سعودي، اردن و سوريه به ترکيه انتقال يابد، اين در حالي بود که پيشنهاد خط لوله قطر تهديدي مستقيم براي منافع ايران و روسيه بود.

پيروزي ايران در حلب سبب مي‌شود تا اين کشور در منطقه و سوريه دست بالا را براي آينده‌اي قابل پيش‌بيني پيدا کند. از لحاظ استراتژيک پيروزي اسد و متحدانش از جمله ايران، برنامه‌ريزي براي ايجاد خط لوله گاز قطر و ترکيه براي فروش گاز خليج‌فارس در بازارهاي اروپا را نقش بر آب کرد.

نشنال اينترست افزود: « ايران در لبنان نشان داد که پس از دو سال توانست حرفش را به کرسي بنشاند. هم‌چنين، در اوپک نيز ايران از کاهش توليد نفت خودداري کرد. عربستان سعودي در نهايت مجبور به پذيرش خواست ايران شد. شکست معارضان سوري در حلب نيز آخرين ضربه بر عربستان سعودي بود کشوري که اکنون در باتلاق يمن گير افتاده است.»

اين نشريه در پايان مي‌نويسد: «پيروزي در حلب نقش بزرگي براي تقويت بيشتر محور مقاومت به رهبري ايران خواهد داشت. اکنون شبه نظاميان طرفدار ايران در عراق، حزب‌الله لبنان و نيروهاي طرفدار اسد در سوريه بخشي از محور مقاومت هستند. اين چيزي است که سبب مي‌شود عربستان سعودي و اسرائيلي‌ها درباره ايران نگران‌ باشند.»

منبع:کيهان

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html